Jeugd en Seksualiteit vzw

Alimentatie

Als ouders uit elkaar gaan is dit voor veel jongeren een moeilijke periode. Sta jezelf in deze situatie, of kan je moeilijk de scheiding van je ouders verwerken? Hier kan je al uw vragen en ervaringen met andere jongeren kwijt.

Alimentatie

Berichtdoor jvdaar » ma 01 maart 2010, 16:10

Mijn ouders zijn al een tijdje gescheiden, maar ik ben een halfjaar geleden achttien geworden en heb volgens mijn vader recht op de alimentatie.

Toen mijn moeder hoorde dat mijn vader het geld niet meer aan haar maar aan mij overmaakte, vroeg ze me dringend het naar haar door te storten. Volgens mijn vader moet ik dit absoluut niet doen, omdat ik volgens hem veel minder kost dan het bedrag van de alimentatie (ong. 200,- per maand). Hij zegt ook dat mijn moeder het laatste halfjaar eigenlijk aan mij verdiend heeft, omdat ze de volledige alimentatie van mij kreeg, maar maar een deel gebruikte voor mijn onderhoud. Ook moet ik van mijn moeder mijn kleding en dergelijke zelf betalen.

Wie heeft er nu gelijk? Verdient mijn moeder echt aan mij en moet ik niet meer het gehele bedrag overmaken, of kost ik echt (meer dan) 200,- per maand?
jvdaar
Newbie
Newbie

Geslacht: man
Geboortedatum: 19 mei 1991

Re: Alimentatie

Berichtdoor doucevictime » ma 01 maart 2010, 18:43

Ik denk eerlijk gezegd dat 200 euro niet overdreven is hoor. Als ik bekijk wat ik hier op kot verdoe op een maand dan is dat precies toch ook rond dat bedrag en dan ben ik toch vrij zuinig. Het valt natuurlijk te zien wat je vader onder onderhoud verstaat ook hé. Is dat enkel voorzien van voeding, drank, kledij, … of hoort ontspanning daar ook bij? Als je zakgeld krijgt dan kan dat ook van dat bedrag komen hé.

Ik vind het sowieso wat gek dat jij dat geld zou krijgen, want alimentatie is geld dat de ene partij aan de andere moet betalen om het kind te onderhouden. Ik vind het raar dat dit zou veranderen omdat jij achttien geworden bent. Maar ik weet hier niet veel over ze, ik maakte gewoon die bedenking
let your hips do the talking
doucevictime
Moderator
Moderator

Geslacht: vrouw
Geboortedatum: 12 nov 1988

Berichtdoor malika » ma 01 maart 2010, 19:11

Ik vind dat je vader er nog goed vanaf komt met 200 euro ^^ Alleen al de boeken die mijn broer moet kopen voor zijn school kosten zoveel...

Als je kledij enz samen rekent zit je toch al snel aan zo een bedrag....Dus ja, mss kan je wel afspreken met je moeder dat je dit gebruikt voor jezelf en dus ook je plan zult leren trekken en zien rond te komen elke maand met die 200 euro

Of je kan het geld zoals gewoonlijk aan haar geven en verder doen zoals jullie bezig waren
Trust is like a mirror. You can fix it when it's broke...But you can still see the crack in his reflexion
malika
Special member
Special member

Geboortedatum: 01 nov 1988

Berichtdoor Dave » ma 01 maart 2010, 22:58

Het bedrag is bepaald door de vrederechter, wat je vader maandelijks verplicht is te betalen.
Dus zeggen dat 200 genoeg is mag hij in feite niet.
Of jouw moeder geld gebruikt voor zichzelf, tsja, wie zal het weten.
Maar ik weet dat 200 euro weinig is voor een maand...
x
Dave
Senior Member
Senior Member

Geboortedatum: 17 apr 1991

Berichtdoor jvdaar » vr 05 maart 2010, 22:36

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vader blijft bij hoog en bij laag beweren dat ik echt geen 200,- per maand kost en dat een groot deel van dat bedrag gewoon voor mij is. Volgens hem zou ik maar 50,- kostgeld aan mijn moeder moeten betalen. Ook zegt hij dat kinderen nou eenmaal geld kosten en dat m'n moeder dit van te voren wist.

Wat een van de twee zegt klopt niet, maar wie zegt wat waar is?
jvdaar
Newbie
Newbie

Berichtdoor malika » za 06 maart 2010, 14:42

jvdaar schreef:Bedankt voor jullie reacties. Mijn vader blijft bij hoog en bij laag beweren dat ik echt geen 200,- per maand kost en dat een groot deel van dat bedrag gewoon voor mij is. Volgens hem zou ik maar 50,- kostgeld aan mijn moeder moeten betalen. Ook zegt hij dat kinderen nou eenmaal geld kosten en dat m'n moeder dit van te voren wist.

Dus je vader bedoelt dat je maar 50 euro zou kosten of heb ik dat verkeerd verstaan?

Wel, reken eens uit ^^ Ik maak zo maar een lijstje op van dingen die je iedere maand nodig hebt

- kleding
- krediet op je gsm
- zakgeld voor fuiven, cinema, etc
- kapper (niet elke maand wss maar toch)
- schoolreizen, benodigheden voor tekenles, enz...

Voor deze dingen kom je zeker niet toe met 50 euro
Trust is like a mirror. You can fix it when it's broke...But you can still see the crack in his reflexion
malika
Special member
Special member

Berichtdoor jvdaar » za 06 maart 2010, 15:20

malika schreef:
jvdaar schreef:Bedankt voor jullie reacties. Mijn vader blijft bij hoog en bij laag beweren dat ik echt geen 200,- per maand kost en dat een groot deel van dat bedrag gewoon voor mij is. Volgens hem zou ik maar 50,- kostgeld aan mijn moeder moeten betalen. Ook zegt hij dat kinderen nou eenmaal geld kosten en dat m'n moeder dit van te voren wist.

Dus je vader bedoelt dat je maar 50 euro zou kosten of heb ik dat verkeerd verstaan?

Wel, reken eens uit ^^ Ik maak zo maar een lijstje op van dingen die je iedere maand nodig hebt

- kleding
- krediet op je gsm
- zakgeld voor fuiven, cinema, etc
- kapper (niet elke maand wss maar toch)
- schoolreizen, benodigheden voor tekenles, enz...

Voor deze dingen kom je zeker niet toe met 50 euro

M'n vader bedoelt inderdaad dat ik maar 50 euro zou kosten.

- Kleding moet ik zelf betalen
- Beltegoed moet ik ook zelf betalen
- Ik krijg inderdaad zakgeld (15,- per maand)
- Kapper: dat doet m'n moeder zelf, en bij mijn weten rekent ze daar niets voor
- Schoolkosten zijn al geregeld. Hiervan betalen beide de helft (is geregeld aan het begin van het schooljaar)

Ik heb geen idee hoeveel eten/drinken, gas/water/elektra kost, maar hier geeft mijn vader als antwoord op dat het heel weinig tot niets uitmaakt of je nu kookt/stookt voor drie of voor vier.

Sorry dat ik jullie opzadel met mijn probleem, maar ik weet niet goed hoe ik anders tot een antwoord moet komen...
jvdaar
Newbie
Newbie

Berichtdoor malika » za 06 maart 2010, 15:29

Niks sorry ^^ Op een forum is het nu net de bedoeling je problemen te posten.

Wel met 50 euro kan je enkel die belkaart kopen en een kledingstuk...Mss zelfs 2 ^^

Ik begin zo de indruk te krijgen dat je vader best wel weet dat dit te weinig is maar liever niet te veel geld in je steekt.

Je kan je rekeningen van de afgelopen maand bijhouden en hem deze tonen. Als je gaat winkelen ofzo hou dan alles bij zodat je bewijs hebt

In tegenstelling tot andere mannen heeft ie echt geen klagen. Mijn moeder kent er zelfs die een job bijnemen om hun ex te kunnen onderhouden...Zo zie je maar

En als het echt moet kan je nog steeds een weekendjob zoeken
malika
Special member
Special member

Berichtdoor jvdaar » za 06 maart 2010, 15:49

malika schreef:Niks sorry ^^ Op een forum is het nu net de bedoeling je problemen te posten.

Wel met 50 euro kan je enkel die belkaart kopen en een kledingstuk...Mss zelfs 2 ^^

Ik begin zo de indruk te krijgen dat je vader best wel weet dat dit te weinig is maar liever niet te veel geld in je steekt.

Je kan je rekeningen van de afgelopen maand bijhouden en hem deze tonen. Als je gaat winkelen ofzo hou dan alles bij zodat je bewijs hebt

In tegenstelling tot andere mannen heeft ie echt geen klagen. Mijn moeder kent er zelfs die een job bijnemen om hun ex te kunnen onderhouden...Zo zie je maar

Als het aan mijn vader zou liggen, zou hij elke maand die 200 euro alimentatie op míjn rekening storten, zodat ik daar kleding, beltegoed en zulk soort dingen van kan kopen. Ook kan ik het volgens hem gebruiken om uit te gaan enzo. Van die 200 euro zou ik volgens hem ongeveer 50-60 euro elke maand aan mijn moeder doorstorten, zodat zij daarvan eten/drinken en gas/water/elektra voor mij kan betalen. Mijn vader vindt het krom dat ik nu én die 200 euro aan mijn moeder stort, én zelf mijn kleding, beltegoed e.d. moet betalen.
jvdaar
Newbie
Newbie

Berichtdoor malika » za 06 maart 2010, 18:08

jvdaar schreef:
malika schreef:Niks sorry ^^ Op een forum is het nu net de bedoeling je problemen te posten.

Als het aan mijn vader zou liggen, zou hij elke maand die 200 euro alimentatie op míjn rekening storten, zodat ik daar kleding, beltegoed en zulk soort dingen van kan kopen. Ook kan ik het volgens hem gebruiken om uit te gaan enzo. Van die 200 euro zou ik volgens hem ongeveer 50-60 euro elke maand aan mijn moeder doorstorten, zodat zij daarvan eten/drinken en gas/water/elektra voor mij kan betalen. Mijn vader vindt het krom dat ik nu én die 200 euro aan mijn moeder stort, én zelf mijn kleding, beltegoed e.d. moet betalen.

Ah ok dus eigenlijk wil je moeder die 200 euro MAAR moet je toch nog zelf opdraaien voor je kleding enzo

In dat geval moet je moeder toch snappen dat je dat niet kan zonder inkomen?

Tenzij je een weekendjob zou zoeken in de macdonalds ofzo...Praat er eens met haar over en probeer tot een oplossing te komen
malika
Special member
Special member

Berichtdoor jvdaar » za 06 maart 2010, 19:23

malika schreef:
jvdaar schreef:

Ah ok dus eigenlijk wil je moeder die 200 euro MAAR moet je toch nog zelf opdraaien voor je kleding enzo

In dat geval moet je moeder toch snappen dat je dat niet kan zonder inkomen?

Tenzij je een weekendjob zou zoeken in de macdonalds ofzo...Praat er eens met haar over en probeer tot een oplossing te komen

Nou ja, het is echt niet zo dat ik anders geld tekort kom, maar van mijn vader moet ik het een, van mijn moeder het ander. Mijn vader beschuldigt mijn moeder ervan dat ze aan mij verdient, doordat ik elke keer die 200 euro aan haar overmaak en zij dat geld maar voor een klein deel in mij stopt, zeker als ik zelf ook dingen als kleding moet betalen.

Als m'n moeder gelijk heeft (en m'n vader dus niet) en ik kost echt 200 euro (of meer) per maand, dan wil ik dat best aan haar overmaken, maar als m'n vader gelijk heeft en ik kost (lang geen) 200 euro per maand (wat dus betekent dat m'n moeder aan mij verdient), dan zeg ik natuurlijk geen nee tegen die alimentatie elke maand, ook al moet ik dan 50-60 euro kostgeld aan haar betalen.

Is het nog te volgen?
jvdaar
Newbie
Newbie

Berichtdoor malika » za 06 maart 2010, 20:06

Moeilijk te volgen ^^

Wel je kan enkel zelf uitrekenen wie er nu gelijk heeft door zelf op te tellen wat je kost op een maand tijd
malika
Special member
Special member

Berichtdoor jvdaar » za 06 maart 2010, 21:58

malika schreef:Moeilijk te volgen ^^

Wel je kan enkel zelf uitrekenen wie er nu gelijk heeft door zelf op te tellen wat je kost op een maand tijd

Ik heb even zitten zoeken op internet (http://www.nibud.nl) en ben gaan rekenen:

Stroom: € 18,25 per maand
Gas: € 15,60 per maand
Water: € 5,75 per maand
Voeding: €135,60 per maand +

Totaal: €174,20 per maand

Per ouder: € 87,60 per maand

Eigenlijk denk ik dat de kosten voor gas weggelaten kunnen worden, aangezien het niet veel uitmaakt of je nou voor drie of voor vier personen de verwarming aanzet.

Dan had mijn vader dus toch gelijk: ik kost zeker geen 200 euro per maand. Of zie ik iets over het hoofd?
jvdaar
Newbie
Newbie

Berichtdoor Dave » zo 07 maart 2010, 00:24

En zo'n site kan zeggen hoeveel jij eet, drinkt, gebruik maakt van water, elektriciteit,...? :)
Vraag de rekeningen van een maand winkelen eens aan je moeder, schrijf alles waar jij ook van gebruikt op, tel die op en deel die door het aantal leden van je gezin.
Denk dat je toch op wat meer komt dan 135,6 euro.

Wij hebben in de les eens een budgetplan moeten invullen, ik verschoot ervan wat een maand kost. :shock:
x
Dave
Senior Member
Senior Member

Berichtdoor malika » zo 07 maart 2010, 14:48

Dave schreef:En zo'n site kan zeggen hoeveel jij eet, drinkt, gebruik maakt van water, elektriciteit,...? :)
Vraag de rekeningen van een maand winkelen eens aan je moeder, schrijf alles waar jij ook van gebruikt op, tel die op en deel die door het aantal leden van je gezin.
Denk dat je toch op wat meer komt dan 135,6 euro.

Wij hebben in de les eens een budgetplan moeten invullen, ik verschoot ervan wat een maand kost. :shock:
x

Dat is allemaal begonnen sinds de euro ^^ Ik heb eens 2 boodschappenlijstjes vergeleken met ongeveer hetzelfde erop. Het ene was van in de tijd dat we met de frank betaalden en het andere met de euro

En wat bleek? Het lijstje met de euro was dubbel zo duur als het ander

Ook zegt mijn pa dat de prijs van het materiaal dat ie koopt voor zijn werk in enkele jaren verdriedubbeld is

Het leven is duur tegenwoordig
malika
Special member
Special member

Berichtdoor Dave » zo 07 maart 2010, 22:30

Mja, 't is wel maar zo in België hoor.
Ik koop regelmatig spullen op ebay in het buitenland aangezien het daar véél goedkoper is dan hier.
Om maar een voorbeeld te geven, een gsm met touchscreen, dubbele simkaarthouder, 12,2mp camera, 1 vanvoor, 1 vanachter, wifi, verschuifbaar toetsenbord= 120 euro
Ik denk dat je er hier in België minstens het dubbele voor betaalt...

Maar swat, daar gaat het nu niet over. :D
België is een land van luxe, en je betaalt er ook naar. :wink:
x
Dave
Senior Member
Senior Member

Berichtdoor Elkejes » di 09 maart 2010, 11:55

Hallo,

Moeilijke situatie voor jou! Ik lees (of lees ik verkeerd?) dat je nu een keuze moet maken dat je eigenlijk niet wil maken...
Ik weet niet of 1 van de 2 gelijk heeft. In een situatie waar 2 personen uit elkaar gaan bekijken ze beide de dingen anders waardoor eigenlijk elk (dus zowel je mama als je papa) gelijk kan hebben vanuit hun eigen invalshoek.... En eigenlijk zouden ze moeten trachten samen naar de dingen te kijken die hen beide aanbelangt: zoals bv. hun kinderen.
Als kind van BEIDE ouders zou je niet in deze positie moeten zitten waarbij je je deze vragen of zorgen moet maken. Weten je ouders dat je hierover zorgen maakt? Is het mogelijk om met hen (samen of apart) hierover te praten?

Geldissues: een echtscheiding brengt vaak heel veel financiële zorgen met zich mee. En ja, het is waar licht branden of verwarming branden voor 1 of 4 personen kost eigenlijk evenveel geld, maar voor de echtscheiding werd dit betaald met 2 lonen, en nu met 1 loon...waardoor het eigenlijk duurder wordt....

Veel sterkte!
Elkejes
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Hero » do 11 maart 2010, 19:26

Heb zelf ook ouders die uit elkaar zijn. Ik kreeg inderdaad ook geld van mijn vader (bij mij washet 170 euro volgens mij). Dit ging ook altijd meteen door naar mijn moeder.
Natuurlijk vond ik dit niet eerlijk en heb ik zelf geprobeerd het geld te mogen houden. Maar mijn moeder was toen zo aardig om even een berekening te maken voor de kosten. En die kwam toch wel boven die 200 euro uit...

Per maand
Eten/drinken: 150/200 euro (min. 5 euro per dag)
Zorgverzekering: 85 euro
Stroom/gas/water: 30 euro
----

Verder moet je alle andere 'kleine' dingen niet vergeten...
Verzorgingsproducten, internet dat soort dingen.

Maar het lijkt me dat je gewoon even met je moeder aan de tafel moet gaan zitten en overleggen hoe jullie het gaan doen. Als je zelf beter inzicht hebt in de kosten die ze aan je (denkt) te maken zal je ook makkelijker je geld aan haar willen geven.
Waarom heeft iedereen toch een onderschrift, behalve ik?
Hero
Professional member
Professional member

Geboortedatum: 25 nov 1989

Keer terug naar Echtscheiding